Nicole's adventurous to Ghana

Week 2

Afgelopen weekend zijn we naar cape coast geweest. Ons eerste weekendje weg. Even geen jengelende kinderen die vaak om 5 uur al wakker zijn of een kraaiende haan.

De heenreis was al een heel avontuur. Eerst met de trotro naar Swedru, vervolgens met een busje naar het centrum van Cape Coast en als laatst met de taxi naar Hans Cottage waar we verbleven. En Zodra je denkt dat het busje nu wel vol zal zitten moeten er toch nog extra mensen bij. We zaten met 7 personen op 4 stoeltjes. Na 2 uur rijden voelde ik nog vrij weinig in mijn rechter arm en been...... ;)

We begonnen in het busje eerst met een godsdienst. Er was geen stoel meer vrij, die goede man bleef staan en heeft ons een half uur lang vergezeld en geschreewd over het geloof. AMEN.

Het is voor de Ghanezen moeilijk te begrijpen dat iemand nergens in gelooft. Het is niet te missen dat het een religieus land is. Bussen, auto's en winkels staan vol opschriften die refereren aan God of de Bijbel. ' In God we trust', Halleluja, praise the lord'.

Homoseksualiteit is hier niet toegestaan en leidt tot gevangenisstraf.

Een busritje is hier zowiezo erg vermoeiend. Ze proberen namelijk elke kuil te vermijden, het busje gaat van de rechterhelft naar de linkerhelft en weer terug en ga zo maar door. Tijdens het wachten voor bv. een stoplicht word er nog even van alles gekocht door het raampje. Zeep, water of kauwgom.

Een APK keuring kennen ze hier niet. Auto's en busjes lijken een stuk ouder dan bij ons en het is bijzonder dat ze nog rijden en niet uit elkaar vallen. Je ziet regelmatig dat er tape gebruikt is om iets bij elkaar te houden.... Tevens zie je dat de meeste auto's en busjes niet meer ' compleet' zijn.

Het is jammer dat ik mijn oude gehoorapparaten niet meegenomen heb, volgens mij kunnen ze die hier prima gebruiken ;) Er word flink aan de volumeknop gedraaid in de taxi's en de trotros...

We beginnen steeds meer naar ' hier' te ruiken. Zou dat aan het water of het eten liggen......... Er hangt hier altijd een bepaalde vreemde geur.. Moeilijk te omschrijven.

De electriciteit valt hier regelmatig uit. Daar zit je dan met 31 kinderen in het donker ;) Douchen met een zaklampje gaat al bijna routinematig....

Ik blijf de steden hier zeer bijzonder vinden. Wat een drukte en het is 1 en al bedrijvigheid. Smalle steegjes met golfplaat overdekte loodsen van hooguit 3 bij 3 meter. Het krioelt er van de mensen die de meest bijzondere dingen op hun hoofd dragen. Je kunt er echt van alles kopen; kleding, toiletartikelen, slippers, waterkokers etc.

Je kunt hier erg veel stof kopen waar je ter plekke een rok, shirt of tas van laat maken bij 1 van de vakkundige kleermakers ( althans dat hoop ik, komende donderdag ga ik mijn tas ophalen..) Er zijn veel diverse stoffen te koop met diverse dessins en in vele kleuren.

We hebben vorige week voor de kinderen een voetbal gekocht omdat ze daar al vaak om gevraagd hebben. Eigenlijk gaat dat tegen mijn principes in maar toch maar een voetbal meegenomen voor ze. Ze hadden toch liever een lederen bal en deze was van plastic.......

Undecided

Ik kan hier niet aan wennen en vind het erg moeilijk dat de kinderen zo ' verwend' reageren. Ze kunnen de cadeautjes duidelijk niet op waarde schattten.

Mede hierdoor sta ik niet geheel meer achter dit project. Ik begin te twijfelen wat de meerwaarde van onze aanwezigheid is. Dit vanwege het opvoedkundig aspect. De kinderen moeten steeds wennen aan andere vrijwilligers. Een stabiele factor in opvoeding is er niet. Ze kennen hierdoor geen discipline en respect voor spullen zoals speelgoed.

Het steeds opnieuw inzetten van vrijwilligers houdt dit alleen maar in stand en ik merk dat het juist een negatieve invloed heeft op de kinderen en hun opvoeding.

Onze grootste meerwaarde is in mijn ogen het financiele aspect; de wekelijkse bijdrage aan het weeshuis en gedoneerd geld.

Vorige week waren er drie meisjes ziek en zijn we naar het ziekenhuis geweest. Twee meisjes zouden cholera hebben en 1 meisje een oorontsteking. Er werden alleen maar vragen gesteld. Geen lichamelijk onderzoek of andere onderzoek. Ik ben geen arts maar een snel gestelde diagnose???

Voordat we naar het ziekenhuis konden gaan, moesten de meisjes eerst volledig opnieuw gewassen worden en ze kregen hele mooie en schone kleren aan. De meisjes hebben er nog nooit zo mooi en verzorgt uit gezien.

Drie uur later konden we het ziekenhuis weer verlaten om medicijnen bij de apotheek op te halen. De ' moeder' liet ons de medicijnen betalen....... Pardon? Zijn we nu echt een lopende portomonnee??

We hebben ondertussen ook nog gesproken met de timmerman en we kunnen 33 bedden laten maken van het gedoneerde bedrag. Dat zijn 11 hoogslapers ( triple)

Gelukkig zijn er in het nieuwe weeshuis slaapkamers en aparte douche ruimtes zodat er meer privacy is. ( Momenteel douchen de ouderen kinderen met hun ondergoed aan)

Ik voel me veilig hier, iedereen is erg behulpzaam. Er word wel regelmatig hard gelachen nadat je iets gevraagd hebt. Ze brabbelen vervolgens wat in eigen taal....

Betekent Obibini eigenlijk wel ' zwarte'....... ;)

Ondertussen hebben we kunnen regelen dat de kinderen 4 x 2 uur drum en danslessen krijgen. Ze vinden dit fantastisch. Dit is echt de eerste keer dat we zien dat ze 2 uur geconcentreerd kunnen zijn. Win-Win situatie ;)

Met de grotere kinderen het spel Twister gespeeld. Fantastisch vonden ze dat! Laure, Charlotte en ik hebben ook nog een potje gedaan. De kinderen hebben er hartelijk om gelachen.....

Onze eerste avond in Cape Coast was erg geslaagd. Een heerlijk pizza op, aan de rand van het strand. Met mijn eerste alcoholische drankje. genieten ;)

We waren met drie andere vrijwilligers. Nog even een poging gedaan om net zo flexibel te dansen als de Ghanezen. Tevergeefs! Het effect: ' gesandwiched' worden door mannen. Niet het bedoelde resultaat ;)

Het niveau van de kinderen in dezelfde leeftijd categorie is heel verschillend. De ouderen kinderen gaan momenteel naar summerschool. Ondanks dat is het niveau ook bij de ouderen kinderen erg verschillend.

Ik hoop zo ontzettend dat al deze kinderen een mogelijkheid krijgen om naar school te gaan en een opleiding te kunnen volgen.

Ik ben bang dat deze kinderen al een bepaalde stempel krijgen/met zich meedragen doordat ze weeskinderen zijn en door het gebrek aan opvoeding.

Het is zeer moeilijk om de kinderen bezig te houden. Ze zijn gewend om de hele dag maar hun gang te gaan en ' niets' te doen. Zeer vermoeiend en frustrerend. Er zijn niet veel activiteiten die wij in het weeshuis kunnen doen. Het is voornamelijk helpen met de kinderen wassen, afwassen en kleding wassen. En daarnaast dus de kinderen vermaken ( wat dus een onmogelijke opdracht is)

Ondanks alles wat ik geschreven heb zie ik deze reis als een leer en een positieve ervaring! Ik zie op deze manier wel heel goed hoe het leven hier is. En ik weet meteen wat heimwee betekent! ;)

Reacties

Reacties

Maaike

Wat een enorm leuk en mooi verhaal!
Jeetje, wat maak jij veel mee zeg.....

Dikke kus!

Lia

Geniet van de leuke momenten. Nog 2 weken, en als je thuis komt kun je meteen het baantje over nemen van Floortje Dessing. Je schrijft de verslagen zo goed, dat ik het gevoel heb dat ik naast je loop. Amen!!!!

cindy

Nic. Wat een contrasten!!! Echt een ervaring om nooit te vrrgeten. Geniet van de positieve dingen en van het contact met de andere vrijwilligers. Wat je al zegt je leert er zo wie zo een hoop van. Veel plezier nog. X

Kim

Hey meis, wat een verschil met ons leventje hier. En t zal zeker niet makkelijk zijn om sommige dingen toe te kijken. Ik vind dat je t super goed doet en geniet nog dit bijzondere avontuur. Ik mis je en tel stiekem al af. Tot snel lieve vriendin en dikke kus van je petekindje.

Jolanda

Geweldig om je verhalen te mogen lezen. Ik geniet ervan.

Martijn

Haha het zou zo Senegal kunnen zijn, de volgepropte busjes, de wegen, de verkopers iedere keer dat je stilstaat.. Je bent echt een kei in schrijven, chapeau!
Mooi dat je dit doet, maar ben toch wel blij als je weer veilig terug bent!
Geniet er nog van!!! Xxx

Mieke

Jo portomoneke????. Wel heel anders dan dat je had verwacht daaro dan. Misschien wordt alles beter met het nieuwe weeshuis straks. Die moeders daar worden natuurlijk ook moedeloos van het komen en gaan van de vrijwilligers. Maar mooi dat je je iig veilig voelt en toch ook wel wat plezier hebt. Probeer nog te genieten want voor je het weet zien we je weer op schiphol. ????

Anne-Marie

Je moet het gedrag van de kindjes hun maar niet kwalijk nemen. Het is waarschijnlijk een gevolg van emotionele verwaarlozing; niemand om zich echt aan te kunnen hechten. Een soort overlevingsmechanisme wat ze al vroeg van elkaar hebben geleerd. Ik kan me voorstellen dat jij het moeilijk vindt om dat aan te zien. Het is dan ook heel verdrietig voor die kindjes dat zij zo'n start maken.
Ik hoop dat het jou lukt om het betekenisvolle voor jou uit deze ervaring te halen en er in te berusten in hetgeen waar jij geen invloed op hebt.
Heel veel liefs

Joke

He Kanjer. Wat kun je het allemaal goed en mooi verwoorden. Maar wat een verschil van leven en wat zal het lastig zijn om daar met onze "gewoonten" en gevoelens en manier van omgang naar te kijken. Om in het leven van die kinderen en moeders mee te voelen, lastig hoor, bijna niet te doen. Geniet waar je kan. Lieve groet!!

Maaike

Trek je af en toe een 'geluksmomentje'?
Hoop dat het cadeautje je af en toe kracht geeft!

Liefs, X

Lia

Hé schat. Ik ben aan het aftellen. Ik hoop dat je geniet van de mooie momenten die er zijn, maar ik zal toch wel blij zijn als je weer veilig en wel thuis bent. xxx

marie-Louise van Gils

Jeetje, bedankt voor je mooie verhaal.
Met een lach en traan heb ik het gelezen van morgen.
Lieve groetjes van uit Tilburg.

Gaby

Zo, dat was weer een heel verhaal, bedankt voor de laatste regels, begon haast te twijfelen of je het nog wel wat vond... Een goede vriendin van Toos heeft een soortgelijke ervaring gehad bij een project in Afrika dat zij steunt. Het uitdelen van meegebrachte en gekochte goederen zorgde bij haar ook voor een vreselijke desillusie door de reactie van de kinderen en de volwassenen. Hoort erbij blijkbaar en mag je loslaten, maar dat lukt je volgens mij wel. Doe wat je kan en wilt doen en het realiseren van die bedden is wel iets waar ze lange tijd iets aan hebben. Je moet maar zo denken dat die kinderen zonder het weeshuis en de manier waarop dat nu geregeld is, ze helemaal niets zouden hebben en waarschijnlijk niet zouden overleven of uitgebuit zouden worden. Dus er wordt daar wel degelijk goed werk gedaan, al is het niet naar onze maatstaven. Neem het zoals het is en geniet van de momenten! Je doet het beter dan ik het daar zou doen, dat weet ik zeker als ik dit lees! Bewonder je! -x- Gaby

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!