Nicole's adventurous to Ghana

The End....

Hoi allemaal,

Ik wil zo graag weten hoe het met jullie gaat..... Rini, nog gefeliciteerd met je verjaardag. En oma, alvast gefeliciteerd met uw verjaardag, maak er een feestelijke dag van!

Afgelopen 2 weken is er weer veel gebeurt hier. Na mijn megadip is het wel veel beter gegaan. we hadden veel gepland staan en ik begon meer te genieten van alles wat er hier gebeurt..

Zo hebben we 1 van de vrijwilligershuisjes geschilderd. Toen we daar aankwamen waren er al een aantal bouwvakkers aan het werk. We werden meteen geholpen met het dragen van de verf. Tijdens het verven kwamen ze steeds even kijken of alles wel goed ging. Er werd ook steeds gelachen. Vrij irritant..... Toen de eerste laag helemaal klaar was kregen we een compliment voor het goede schilderwerk. Wij waren daar best verbaasd over want het is nogal simpel werk. Nou blijkt dat ze er eigenlijk geen vertrouwen in hadden dat wij, 2 vrouwen, dit schilderklusje voor elkaar zouden krijgen....

In de middag zijn we met de kinderen naar het strand gegaan. We hadden een busje geregeld van ongeveer 3 1/2 bij 2 1/2 meter, waar 31 kinderen, 1 ' moeder', 5 begeleiders en een extra chauffeur in moesten.....

De kinderen waren erg opgetogen en hebben de gehele heenreis liedjes gezongen. Het was heerlijk op het strand, de kinderen hebben een groot verantwoordelijkheid gevoel naar elkaar toe. Ze letten erg goed op elkaar. De begeleiders hadden hierdoor ook een relaxmiddagje.... :)

We zijn bij een ander weeshuis geweest omdat er een voetbal wedstrijd tussen 2 weeshuizen georganiseerd was. Er zijn grote verschillen op te merken tussen verschillende weeshuizen. Daar liepen de kinderen allemaal schoon rond, geen gaten in hun kleding en ze droegen allemaal schoenen. Helaas is het gelijkspel geworden......

We lijken verslaafd te worden aan de softijsjes die je hier uit zakjes eet/drinkt..... Erg raar om een ijsje uit een zakje te drinken maar zo lekker.....

Helaas heb ik afgelopen week gezien, dat er een kindje van ons weeshuis gestraft werd op een hardhandige manier. Hij kreeg drie flinke tikken op zijn handje, met een stok. Zijn handje werd meteen dik. Ik weet dat dit de manier is om te straffen in Ghana, maar ik vond het afschuwelijk om te zien. Het gaf mij een heel akelig gevoel.

Afgelopen vrijdagochtend was de laatste drum en dansles voor de kinderen. De kinderen werden heel traditioneel aangekleed met behulp van heel kleurrijke doeken en ze kregen ook sieraden om. Speciaal voor ons hebben ze een voorstelling gegeven om te laten zien wat ze geleerd hadden.... Ze kunnen het erg goed en ze genoten volop.

Afgelopen weekend was ons laatste weekend dat we zelf wat konden reizen. Vrijdagmiddag zijn we vertrokken naar Accra. Via een andere vrijwilliger wisten we een goede slaapplaats en we kregen een tip voor een goed westers restaurant. Toen we aankwamen bij dat hostel bleek er geen plaats te zijn. Ok daar hadden we niet op gerekend en nu...... We werden doorverwezen naar de buren, dat leek een autobedrijf te zijn?????

Een vrouw die ons vragend rond zag kijken, wees ons waar we moesten zijn. Het leek een voordeur van een woonhuis. We zagen een vrouw zitten op een bank, kijkend naar de tv.

Euh klop klop, heeft u slaapplaatsen? Tot onze verbazing bleek ze de gehele bovenverdieping omgetoverd te hebben tot een slaapzaal. Ze vroeg 12 cedi per nacht, dat is omgerekend ongeveer 3 euro... Vervolgens zijn we gaan eten bij La Piazzo, wat een genot!! Alleen maar rijkere Ghanezen te zien en heerlijk Westers eten!!

Zaterdagochtend zijn we vroeg opgestaan. We wilde een ' oud' dorpje gaan bezoeken waarover we gelezen hadden in ons handboek over Ghana. Het zou ongeveer anderhalf uur rijden zijn en met een kanotaxi zouden we aankomen bij dat dorpje. Goed te doen, leek ons....

Uiteindelijk na veel vragen, uren later, verschillende taxi's en trotros verder, nooit onze bestemming gevonden. Wij weer terug naar Accra, om 15.30 uur waren we weer terug. Wat een domper! Als troost maar weer naar La Piazzo om daar heerlijk te eten..

Ik heb al veel plezier gehad van mijn ' trouwring'. Als ik had gewild was ik al getrouwd geweest. Iedereen hier houdt van me en wilt met me trouwen ;)

Als het in NL niet wil lukken weet ik waar ik heen kan gaan.....

Wanneer je denkt dat 5 uur in de morgen vroeg is om wakker te worden......Het kan nog erger. Zondag op maandagnacht waren er al diverse kinderen om 3.00 uur in de nacht aan het spelen wat hier samen gaat met een hoop herrie. Zelf ik, de ' dove' werd hier wakker van.... Wat bleek, ze waren voor onze deur een vuurtje aan het maken om rijst te kunnen koken... Doen we dan binnen?? En om 3.00 uur in de nacht??

De bellenblaas potjes hebben we nog aan de kinderen gegeven, dat was een succes. Helaas gaat hier niets zonder ruzie en gehuil maar ze genoten ervan en hebben er plezier mee gehad. Zelfs 1 van de oudere meisjes bedankte ons! Hebben we dat goed gehoord... Herhaal dat nog eens....

Gisteren hebben we in de namiddag pannenkoeken gebakken voor de kinderen. 2 uur later hadden we eindelijk alle pannenkoeken gebakken. Glaasje melk erbij en een appeltje. Wat een feest. Er was ook gewoon wat meer orde, ik wist niet wat er gebeurde....... ;) De kinderen kwamen 1 voor 1 in de keuken hun bordje en glaasje melk halen..... Smullen!

Morgen gaan we naar de timmerman, de bedden zijn klaar. Erg spannend!

Dit is mijn laatste reisverslag alweer. We gaan morgenavond een afscheidfeestje geven in het weeshuis en vrijdag gaag we terug naar het vrijwilligershuis in Accra.

Wat een avontuur is het geweest. Heftig en zoals jullie niet ontgaan zal zijn, een rollercoaster van emoties!!

Vooral de harde werkelijkheid in dit land, zien en voelen, heeft meer bij mij losgemaakt dat ik ooit had kunnen denken. Heimwee heb ik ervaren als iets positiefs. Het is fijn om je familie en vrienden te missen. Om die te kunnen missen.....

Het is een zeer bijzondere ervaring geweest die ik niet had willen missen! Graag wilde ik meemaken hoe er in een land zoals Ghana geleeft word. Daarnaast had ik gehoopt iets duurzaams te kunnen realiseren. Ik wilde niet alleen fungeren als levende klimattractie ;).

Zonder jullie hulp was dit mij niet gelukt!! Nogmaals iedereen ontzettend bedankt voor alles!! De donaties, gifts voor de kinderen, het lezen van mijn blog en het achterlaten van reacties!!!!

Het uploaden van foto's gaat hier zeer moeizaam, daar heb ik geen geduld voor gehad ;)

Zodra ik thuis ben zal ik mijn foto's uploaden!

Liefs en tot heel snel!!!! XX

Reacties

Reacties

Martijn

Fijn om te lezen dat die dip verdwenen is, anders waren het nog een paar lange weken geworden.. Ik zie helemaal voor me hoe die kinderen gestraft worden, verschrikkelijk... En hier maar zeuren over een corrigerend tikje op de billetjes! Haha ik zie het helemaal voor me; Jullie totaal verloren in the middle of Africa en niet kunnen vinden waar je heen wil :D
Zorg maar dat jij zondagavond gewoon op dat vliegtuig stapt, kan je weer op mannenjacht in Nederland haha.
Ben blij als je weer terug bent, benieuwd naar de verhalen en de foto's die je mee terug neemt.
Tot maandag, geniet van je laatste dagen!
Xxx

Anaïs

Hoi Nicoleke!

Zo blij te horen dat je toch nog hebt kunnen genieten van het weeshuis en Ghana zelf. Echt het doet deugd te horen dat het niet voor niks is geweest en het avontuur een ervaring is geweest die je nooit meer zal vergeten en waar je ontzettend veel geleerd uit zult hebben.

Wat leuk te horen dat jullie project van de bedjes dan toch gerealiseerd is kunnen worden, ik ben alvast benieuwd naar de foto's! Ik kan me ook voorstellen dat het schilderwerk een aangename afwisseling was in het weeshuis. Straffen in Ghana heb ik enkel over gehoord maar ik kan me voorstellen als je het zelf ziet, dit heel erg is!

Ik vind het erg jammer dat ik niet bij jullie in het weeshuis zat en in jullie gezelschap heb mogen vertoeven. Ik hoop alvast dat we er werk van maken om eens af te spreken, want naar mijn gevoel heb ik er een nieuwe vriendin bij gekregen! Geniet nog van je laatste dagen rust en ontspanning, je hebt het verdient! Liefs Anaïs

Lia

Wat fijn om te lezen dat je niet in je dip bent blijven hangen, ik begon me na het vorige verslag een beetje zorgen te maken.

Het is een ervaring die de rest van je leven bij je blijft. Je hebt de kinderen in ieder geval ook een leuke tijd bezorgd. En niet te vergeten liggen ze straks prinsheerlijk te slapen in hun nieuwe bedden. Dat heb je toch maar mooi kunnen realiseren.

Je kunt trots zijn op je zelf, ik ben in ieder geval wel heel trots op je.

Geniet nog van je laatste dagen en ik zie je maandag. xxx

Maaike

Jaaaaaaa, bijna thuis, fijn!!!!!
Geniet van je laatste dagen.

XXXXX

Kim

Hey ik keek al weer uit naar je verhaal en iets van je te horen want poeh wat mis ik je!!
Fijn te horen dat t weer beter gegaan is met je de afgelopen week, daar heb ik vaak aangedacht, als t naar goed komt met nickske!!
Geniet nog van de laatste dagen en tot heeeel snel. Xxx

marleen

Wat een mooi verslag en afsluitende woorden van jouw mega uitdaging. Je hebt het toch maar mooi gedaan! Ik ben trots op je! Met veel plezier heb ik hier meegenoten van jouw avontuur.
Fijn dat je nu weer naar huis komt. Snel daten om bij te kletsen en de foto's te bewonderen. Goede en veilige reis terug. Liefs

Joke

Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven. Je mag trots zijn op je uitdaging, ik ben blij dat je na je dip er weer bovenop bent gekomen en het ook goed hebt gehad. En wat neem je een ervaring van gevoelens, emoties, verhalen en herinnering van volgens mij geuren met je mee. Op de poli vragen ze vaak naar je, willen weten hoe het met je gaat. Ik vond het bijzonder om via je verhalen met je mee te kijken. Maak er nog een paar mooie dagen van en probeer je bewust te worden van deze bijzondere onderneming en uitdaging die je bent aangegaan. Fijn om mijn collega straks weer te zien, hele goede reis terug.

Harry

Bedankt voor je verslagen! Heel herkenbaar.
Goede reis naar huis en succes met opnieuw acclimatiseren! Groetjes, Harry

Martijn

Goede reis terug straks! X

Marie-Louise van Gils

met tranen in mijn ogen las ik het verslag.
Nicole wat ben ik super trots op je ,wat je daar op de kaart hebt gezet.

Goede reis terug en een dikke kus van ons.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!